اگر در زمینه طراحی سایت قصد فعالیت داشته باشید یا به دنبال طراح برای وبسایت خود باشید قطعاً با کلمه UI و UX آشنا خواهید شد و برای شما سوال است که معنی این دو کلمه یعنی چه؟ در ادامه این مقاله پرشیا وب به توضیح هر کدام و تفاوت­‌های آن‌ها می‌پردازیم با ما همراه باشید…

پول تو سایته!

UX چیست؟

در واقع UX خلاصه شده کلمه User Experience می‌باشد، و معنای آن معادل طراحی تجربه کاربری است. در طراحی UX آنچه که مهم است دسترسی آسان و سریع به محتوا و مطالبی است که ما منتشر کرده‌ایم و هرچقدر تجربه استفاده از سایت ما برای بازدیدکننده راحت‌تر باشد یعنی سایتمان از UX خوبی برخوردار است.

طراح تجربه کاربری UX Designer

مثال: در فرایند پرداخت وجه در یک سایت فروشگاهی تمام مراحل آن باید به گونه‌ای طراحی شود که فرایند آن به کاربر احساس خوب منتقل کند مثلاً شما وقتی در یک سایت منتظر یک عملیاتی هستید که انجام شود زمانی که از یک نوار پیشرفت در سایت استفاده می‌شود و به شما نمایش داده می‌شود که چه مقدار از کارتان جلو رفته است و یا اینکه چقدر زمان دیگر لازم است، احساس بهتری پیدا می‌کنید تا اینکه اطلاع نداشته باشید.

اینستاگرام پرشیا وب

در نهایت وظیفه طراحان UX این است که از کارکرد صحیح و ارتباط درست المان‌های مربوطه سایت مطمئن شوند. در نهایت، کار طراح UX این است که به بازدیدکننده سایت ما تجربه خوبی بدهد.

بهبود بخشیدن به UX سایت می­تواند فروش و بازدید شما را چندین برابر افزایش دهد و باعث رضایتمندی کاربران شود.

یک طراح UX وظیفه دارد به عنوان مثال در یک سایت فروشگاهی از ابتدای خرید تا انتهای مراحل پرداخت را برای خود شبیه سازی کند و چالش ها و موانع احتمالی پیش روی مصرف کننده را آنالیز و در جهت رفع آن بکوشد.

مواردی که در UX بررسی می‌شود عبارت‌اند از:

سرعت سایت: سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای طراحی رابط کاربری مناسب است به نحوی که اگر سایت شما کند باشد موجب آزار و اذیت بازدیدکننده می‌شود. شما می‌توانید با داشتن یک سرور قوی از این پارامتر اطمینان داشته باشید که به‌خوبی عملکرد مناسبی را داشته باشد. البته ابتدا باید موارد جزئی بررسی شود و سرور مرحله آخر است.

رسپانسیو بودن سایت: در طراحی UX یکی از مواردی که بسیار مهم است رسپانسیو بودن صفحات است. رسپانسیو بودن یک وب‌سایت به معنی این است که در سه دستگاه موبایل، تبلت و لپ‌تاپ به‌خوبی محتوا در صفحات گنجانده شده باشد و در هر صفحه نمایشی به‌خوبی تمامی محتوا به نمایش داده شود.

استفاده از آدرس مناسب: با داشتن یک URL یا همان آدرس مناسب و البته مهم‌تر از آن لینک‌دهی صفحات با سلسله مراتب و با نظم صحیح می‌تواند تجربه خوبی را به کاربر منتقل کند.

UI چیست؟

کلمه UI مخفف User Interface Design به معنای طراحی رابط کاربری می‌باشد. در این طراحی بیشتر به وجه گرافیکی سایت یا اپلیکیشن و در بخش فرانت‌اند پرداخته می‌شود. در طراحی UI همان ساختار کلی صفحه است که به کاربر نمایش داده می‌شود. در یک طراحی UI مناسب باید رنگ‌ها و بک‌گراند و فونت و… کاملاً متناسب با یکدیگر و کاربرپسند باشند.

طراح UI

اینجاست که باید از جمله معروفی استفاده کنیم که “زیبایی در سادگی است”. اینجا منظورمان از سادگی یعنی استفاده از طرح‌های قدیمی نیست بلکه منظور این است که در نهایت اینکه سایت ما بروز­ترین طراحی را باید داشته باشد درعین حال از ترکیب‌های پیچیده استفاده نشده باشد.

برای طراحی UI می‌توانید از ابزارهایی مثل فیگما، ایلاستریتور و فتوشاپ استفاده کنید، آشنایی با ترکیب بهینه رنگ‌ها، روان‌شناسی رنگ می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه بهتری را به کاربر منتقل کند.

تفاوت بین طراحی UI و UX چیست؟

برخی از تفاوت‌های بین UI و UX عبارت‌اند از:

  • UI به طراحی ظاهری وب‌سایت می‌پردازد ولی در UX به عواطف و احساسات کاربر در حین استفاده از وب‌سایت بررسی می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که UI مناسب می‌تواند به‌خوبی به UX مرتبط شود و آن را بهینه کند.
  • UI و UX دو مفهومی هستند که از یکدیگر جدا نمی‌شوند و برای یک طراحی مناسب هر دوی آنها لازم و ضروری است.
  • UX در تمام قسمت‌های یک سایت از قبیل ظاهر و نوع خدمات و… وجود دارد اما UI منحصراً مربوط به زیبایی ظاهری می‌باشد.
  • به طور کلی در طراحی یک وب‌سایت ابتدا طراح UX کار خود را شروع می‌کند و موانع و مشکلات را می‌سنجد و سعی می‌کند آن را حل کند.
  • UX به‌طورکلی بر ایده‌هایی تمرکز دارد که باعث توسعه کاربردی وب‌سایت می‌شود ولی در UI بیشتر در طراحی هنری و گرافیکی کاربرد دارد.
  • در طراحی UX به اینکه در منوی بالای وب‌سایت چه پارامترهایی قرار بگیرد یا قسمت سرچ وب‌سایت کجا باشد و… بررسی می‌شود، ولی در طراحی UI به رنگ، کادر دور و بک‌گراند و راحتی کار هر کدام از المان‌ها پرداخته می‌شود.

آیا طراحی UI و UX به یکدیگر مرتبط‌اند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر UI و یا UX هر کدام نباشند دیگری بی‌معنی است قطعاً اگر سایت ما تجربه خوبی به کاربر ندهد (UX) هرچقدر هم طراحی آن تاثیرگذار باشد ولی در نهایت کاربر ناراضی خواهد بود و همچنین اگر UI سایت خوب نباشد، هرچقدر هم سایت ما کاربردی و پر از ایده‌های ناب باشد ولی برای کاربر اهمیتی ندارد. در نتیجه بله UI و UX هر دو به هم مرتبط‌اند.

به‌عنوان‌مثال فرض کنید قصد دارید سس گوجه را استفاده کنید اگر ظاهر آن به هم ریخته باشد و زیبایی مطلوب نداشته باشد، قطعاً انتخاب شما از آن برند نخواهد بود و انتخاب دیگری می‌کنید. حال اگر سس ظاهر خوبی داشته باشد ولی در آن بسته باشد و باز نشود شما به‌هیچ‌عنوان آن را نمی‌خرید به دلیل اینکه استفاده‌ای نمی‌توانید بکنید با این مثال قطعاً تفاوت و مرتبط بودن UI و UX را درک کرده‌اید.

یک طراح UI باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

اکثر افرادی که به عرصه کدنویسی در زمینه وب‌سایت و بخش فرانت‌اند آن وارد می‌شوند اولین قدمشان یادگیری HTML است که می‌توان گفت ساده‌ترین زبان برنامه‌نویسی وب‌سایت است در مرحله بعدی با مقداری سعی و تلاش می‌توانند به یادگیری CSS بپردازند که این زبان می‌تواند به تگ‌های HTML شما استایل بدهد مثل رنگ، بک‌گراند، و… با یادگیری این دو زبان شما می‌توانید فرانت‌اند یک وب‌سایت را طراحی کنید ولی یک وب‌سایت استاتیک!

برای اینکه یک وب‌سایت داینامیک ایجاد کنید به‌عنوان‌مثال ایجاد یک منوی متحرک (Drop down) پیشرفته باید به زبان جاوا اسکریپت مسلط باشید و با این ۳ زبان در کنار یکدیگر و تمرین و تلاش بسیار می‌تواند از شما یک UI Designer فوق العاده بسازد.

یک طراح UI باید بکوشد تا ایده‌های جدید و نوین تولید کند و در نهایت آن را با کدنویسی عملی کند در زمینه UI همیشه ایده‌های جدید پر طرفدار هستند و کارفرمایان و مصرف‌کنندگان انتطار پویایی و نوین بودن وب‌سایت را دارند.

یک طراح UX باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

اولین قدم برای یک طراح UX این است که درباره نیاز و انتظارات مشتری و روند کلی وب‌سایت تحقیق کند و اطلاعات خود را دسته‌بندی کند تا بتواند بفهمد شخص بازدیدکننده به چه ویژگی سایت ما علاقه‌مندی بیشتری دارد و بر روی چه قسمتی باید بیشتر زمان گذاشت تا تجربه بهتری را به کاربر منتقل کند.

طراحان UX باید مشکلات و ایرادات وب‌سایت را از دید مصرف کننده بررسی کند و چالش‌های پیش رو را کم کند و در جهت بهبود آن تلاش کند.

یک طراح UX باید همکاری و تعامل خوبی با طراح UI داشته باشد چون همان‌طور که گفتیم این دو پارامتر به یکدیگر کاملاً مرتبط‌اند و اگر هر کدام نباشد دیگری هم معنی نمی‌دهد. هرچقدر کار تیمی بهتر و قوی‌تر باشد قطعاً نتیجه آن باکیفیت‌تر خواهد بود.

برخلاف طراح UI که باید کاملاً مسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند باشد یک طراح UX لزوماً نیازی نیست درک پیچیده‌ای از این زبان‌ها داشته باشد ولی توصیه می‌شود که یک دید کلی و درک معمولی‌ای داشته باشد تا بتواند به‌خوبی ایده‌های خود را منتقل کند.

بازار کار UI و UX

امروزه می‌توان گفت که معمولاً طراح UI و UX یک نفر است و البته آن فرد باید مهارت کافی را در هر دو زمینه داشته باشد، اگر ضعف و نقصی در هرکدام از این دو داشته باشد کل پروژه به مشکل می‌خورد و قطعاً باعث نارضایتی مصرف‌کننده می‌شود.

باتوجه به اینکه امروزه اکثریت متوجه اهمیت UI و UX در جهت فراگیری وب‌سایت یا نرم‌افزارشان شده‌اند می‌توان گفت بازار کار آن نسبتاً خوب است البته که همیشه چالش‌هایی برای برنامه‌نویسان وجود دارد ولی اگر شما بتوانید به‌خوبی مهارت کسب کنید در هر دو زمینه قطعاً به درآمد بالایی خواهید رسید.

نرم افزارهای کاربردی برای UI و UX

قبل از اینکه طراح کدنویس ما (فرانت اند) شروع کند و طرحی را پیاده کند لازم است که شما به کدنویس طرح مد نظر خود را بدهید و از او بخواهید مطابق این طرح برای شما ظاهر وبسایت را پیاده‌سازی کند.

حال برای اینکه این طرح را داشته باشیم باید از متخصص UI  و UX بخواهیم تا در نرم افزارهایی مثل فیگما (Figma)، ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator) و فتوشاپ طرح اولیه وبسایت را تهیه کند و نهایت آن را به برنامه‌نویس داده تا دقیقا مطابق آن برای شما کدنویسی کند.

البته یک طراح UX لازم نیست به تمامی این نرم افزارها مسلط باشد ولی بهتر است که حداقل در یکی از آن‌ها تسلط داشته باشد تا بتواند ایده‌های خود را به نمایش بگذارد.

جمع‌بندی

با توجه به مطالبی که بیان کردیم متوجه شدیم که UI همان بخش ظاهر وب‌سایت ما است.

اما در UX انتظارات و توقع‌های مشتری از وب‌سایت را برطرف می‌کنیم و از ۰ تا ۱۰۰ مسیر را شبیه سازی کرده و موانع و مشکلات آن را رفع می‌کنیم.

با استفاده از یک UI مناسب کاربر را می‌توان جذب کرد و با یک UX عالی می‌توان مصرف‌کننده را مشتری همیشگی وب‌سایت ما کند، UI و UX کاملاً به یکدیگر مرتبط‌اند اگر هر کدام نباشد وب‌سایت شما نتیجه خوبی را نخواهد داشت.

یکی از خدمات حرفه‌ای پرشیا وب طراحی سایت است که با طراحی UI مناسب و تجربه کاربری عالی ارائه می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)